Kejawen

Kidung Rumekso Ing Wengi karya Kanjeng Sunan Kalijaga

Kidung karya Sunan Kalijaga ini sudah terkenal sampai pelosok Nusantara. Di desa, kidung ini sering dinyanyikan saat pertunjukan ketoprak, wayang kulit, dan lain lain. Inti laku pembacaan Kidung Rumekso Ing Wengi adalah agar kita senantiasa terhindar dari malapetaka. Dengan demikian kita dituntut untuk senantiasa berbakti, beriman dan taqwa kepada Allah SWT.
Adapun fungsi secara eksplisit tersuratnya antara lain:
1. Penyembuh segala macam penyakit.
2. Pembebas pageblug
3. Mempercepat jodoh bagi perawan tua.
4. Penolak bala yang datang di malam hari.
5. Menang dalam perang
6. Memperlancar cita-cita luhur.

Kidung Rumekso Ing Wengi
Ana kidung rumeksa ing wengi
Teguh hayu luputa ing Lara
Luputa bilahi kabeh
Jim setan datan purun
Paneluhan tan ana wani
Miwah panggawe ala
Gunaning wong luput
Geni atemahan tirta
Maling adoh tan ana ngarah ing mami
Guna duduk pan sirna

Sakehing lara pan samya bali
Sakeh ngama pan sami miruda
Welas asih pandulune
Sakehing braja luput
Kadi kapuk tibaning wesi
Sakehing wisa tawa
Sato galak tutut
Kayu aeng lemah sangar
Songing landhak guwaning wong lemah miring
Myang pakiponing merak

Pagupakaning warak sakalir
Nadyan arca myang segara asat
Temahan rahayu kabeh
Apan sarira ayu
Ingideran kang widadari
Rineksa malaekat
Sakathahing Rasul
Pan dadi sarira Tunggal
Ati Adam Utekku Baginda Esis
Pangucapku ya Musa

Napasku Nabi Ngisa linuwih
Nabi Yakup Pamiyarsaningwang
Yusup ing rupaku mangke
Nabi Dawud Suwaraku
Jeng Suleman kasekten mami
Nabi Ibrahim nyawaku
Edris ing Rambutku
Baginda Ngali kulitingwang
Getih daging Abubakar singgih
Balung Baginda Ngusman

Sungsumingsun Patimah linuwih
Siti Aminah Bayuning Angga
Ayup ing Ususku mangke
Nabi Nuh ing Jejantung
Nabi Yunus ing Otot mami
Netraku ya Muhammad
Pamuluku Rasul
Pinayungan Adam sarak
Sammpun pepak sakatahe para
Nabi dadya sarira Tunggal.

Wiji sawiji mulane dadi
Apan apencar dadiya sining jagad
Kasamadan dening Dzate
Kang maca kang angrungu
Kang anurat kang anyimpeni
Dadi ayuning badan
Kinarya sesembur
Yen winacakna toya
Kinarya dus rara gelis laki
Wong edan dadi waras

Lamun ana wong kadhendha kaki
Wong kabanda wong kabotan utang
Yogya wacanen den age
Nalika tengah dalu
Ping sawelas macanen singgih
Luwar saking kabanda
Kang kadhendha wurung
Aglis nuli sinauran mring hyang
Suksma kang utang puniku singgih
Kang agring nuli waras

Lamun arsa tulus nandur pari puwasaa sawengi sadina,
Iderana gelengane
Wacanen kidung iku
Sakeh ngama sami abali
Yen sira lunga perang
Wateken ing sekul
Antuka tigang pulukan
Musuhira rep sirep tan ana wani
Rahayu ing payudan

Sing sapa reke bisa nglakoni
Amutiya lawan anawaa
Patang puluh dina wae
Lan tangi wektu subuh
Lan den sabar sukuring ati
Insya Allah tinekan
Sakarsanireku
Tumrap sanak rakyatira
Saking sawabing ngelmu pangiket mami
Duk aneng Kalijaga.

(Serat Kidungn Warna-warni, Surakarta, Boedi Oetomo, 1919)
Terjemahannya:
Ada nyanyian yang menjaga di malam hari
Kukuh selamat terbebas dari penyakit
Terbebas dari semua malapetaka
Jin setan jahat pun tidak berkenan
Guna-guna pun tidak ada yang berani
Juga perbuatan jahat
Ilmu orang yang bersalah
Api dan juga air
Pencuri pun jauh tak ada yang menuju padaku
Guna-guna sakti pun lenyap

Semua penyakit pun bersama-sama kembali
Berbagai hama sama-sama habis
Dipandang dengan kasih sayang
Semua senjata lenyap
Seperti kapuk jatuhnya besi
Semua racun menjadi hambar
Binatang buas jinak
Kayu ajaib dan tanah angker
Lubang landak rumah manusia tanah miring
Dan tempat merak berkipu

Tempat tinggal semua badak
Walaupun arca dan lautan kering
Pada akhirnya, semua selamat
Semuanya sejahteqga
Dikelilingi bidadari
Dijaga oleh malaikat
Semua rasul
Menyatu menjadi berbadan tunggal
Hati Adam, otakku Baginda Sis
Bibirku Musa.

Napasku Nabi Isa As
Nabi Yakub mataku
Yusuf wajahku
Nabi Dawud suaraku
Nabi Sulaiman kesaktianku
Nabi Ibrahim nyawaku
Idris di rambutku
Baginda Ali kulitku
Darah daging Abu Bakar Umar
Tulang Baginda Utsman

Sumsumku Fatimah yang mulia
Siti Aminah kekuatan badanku
Ayub kin dalam ususku
Nabi Nuh di jantung
Nabi Yunus di ototku
Mataku Nabi Muhammad
Wajahku rasul
Dipayungi oleh syariat Adam
Sudah meliputi seluruh para nabi
Menjadi satu dalam tubuhku

Kejadian berasal dari biji yang satu
Kemudian berpencar ke seluruh dunia
Terimbas oleh zat-Nya
Yang membaca dan mendengarkan
Yang menyalin dan menyimpannya
Menjadi keselamatan badan
Sebagai sarana pengusir
Jika dibacakan alam air
Dipakai mandi perawan tua cepat bersuami
Orang gila cepat sembuh

Jika ada orang didenda cucuku
Atau orang yang terbelenggu keberatan hutang
Maka bacalah dengan segera
Di malam hari
Bacalah dengan sungguh-sungguh sebelas kali
Maka tidak akan jadi didenda
Segera terbayarkan oleh Tuhan
Karena Tuhanlah yang menjadikannya berhutang
Yang sakit segera sembuh

Jika ingin bagus menanam padi
Berpuasalah sehari semalam
Kelilingilah pematangnya
Bacalah nyanyian itu
Semua hama kembali
Jika engkau pergi berperang
Bacakan ke dalam nasi
Makanlah tiga suapan
Musuhmu tersihir tidak ada yang berani
Selamat di medan perang

Siapa saja yang dapat melaksanakan
Puasa mutih dan minum air putih
Selama empat puluh hari
Dan bangun waktu subuh
Bersabar dan bersyukur di hati
Insya Allah tercapai
Semua cita-citamu
Dan semua sanak keluargamu
Dari daya kekuatan seperti yang mengikatku
Ketika di Kalijaga.



Sumber Pustaka :
  1. Budiono Hadisutrisno, 2009, Islam Kejawen, Eula Book, Yogyakarta
  2. Anonim, 2009, Wikipedia
  3. Ahmad Ubaydillah, 2013, Mengutip dari Islam Kejawen Kidung Wengi Sunan Kalijaga 2009.
  4. Sumber gambar b.p.blogspot.com/-GdG2pYLT7Q/UYMmLqhGieI/AAAAAAAAEvE/DavLOI4z_64/s1600/Kanjeng+Sunan+Kalijaga.jpg



Kalender Jawa 
http://agusprasodjo.blogspot.com/2010/10/kalender-jawa.html
  • Kawruh Kejawen "Malem 1 Suro"

     Kawruh Kejawen "Malem 1 Suro"

    Kanjeng Kyai Slamet, Dalam sebuah Prosesi Kirab 1 Suro, 2000 
     Sura utawa jroning kalèndher Hijriah disebut Muharam kuwi sasi pisanan ing Kalèndher Jawa. Tumraping wong Jawa, sasi iki dianggep wigati banget amarga dadi sasi kang pisanan. Ing sasi Sura iki sawetara masarakat Jawa isih mèngeti kanthi manembah marang Gusti kang Akarya Jagad. Utamané ing dina wiwitan yaiku Siji Sura, sawetara masarakat ana kang ngayahi panyucèn dhiri kanthi adus ing kali, sendhang, segara, utawa ing ngomah lan sawengi muput ora turu. Déné kelompok masarakat liyané ana kang nanggap lan nonton wayang kulit lan ana uga kang ziarah menyang panggonan suci lan nglakoni tapabrata utawa mèdhitasi. Tanggal siji Sura uga wektu kang becik kanggo ngresiki pusaka, kaya keris, tumbak lsp. Ing kapercayan Jawa isih akèh kang percaya ora gelem nganakaké pahargyan wigati kayadéné mantu (palakrama) ing sasi Sura.

    Ing kuta Ngayogyakarto Hadiningrat, ana salah sawijining prosesi saperlu mengeti malem 1 Suro sarana adus 7 Kali yaiku : (1) Kali Opak di Prambanan, (2) Kali  Wareng ing Kalasan, (3) Kali Kalikuning di Sleman (4) Tambak Bayan (5) Kali Gajah Wong, (6) Kali Code, lan (7) Kali Winongo,".

    Pangejawantah Malem 1 Suro Kanggone Masyarakat Margowangsan lan Sakiwo-tengene.
    Duk naliko semana, Mbah-mbah buyut para leluhur ing Desa Margowangsan - Sawangan - Magelang kang pada ngugemi ngelmu kejawen lan pada winasis ing babagan kawaskithan ngelmu kanuragan ing antarane tahun 1970 lan sakdurunge, kaya ta Mbah Iyah, Mbah Supo Taruno, Mbah Bugel,  Mbah Bagong, lsp isih pada sugeng, penjenengane pada nyengkuyung anane malem 1 Suro sarana adus ing wayah bengi ana ing "Pancuran 7". Pancuran-pancuran mau dumunung ana ing bantaran Kali Krasak. Adus banyu 7 (pitung) Pancuran diayahi saka pancuran ing sisih Kulon, yaiku :
    (1) Pacuran Kendal, sangisoring wit Klapa Gading, terus tindak nyusuri kali mangetan;
    (2) Pancuran Druju, ing sisih lor Kali
    (3) Pancuran Belik, ing sangisoring tanggul Irigasi Tri Dono Tirto;
    (4) Pancuran Talang, sangiroing Kreteg sesek;
    (5) Pancuran Guwo, sisih wetan Grujugan Irigasi;
    (6) Pancuran Jambe, sangisoring Kuburan lan
    (7) Pancuran Lanang utawa Kali Lanang, sisih kulon Kreteg Gede.

    Ananging saka umbyaking jaman, prosesi adus pitung Pancuran mau kentir muspra dening kemajuan teknologi. Bocah-bocah nom-noman wis pada ora mangerteni maneh apa karepe ritual prosesi adus wayah bengi kang ora ketemu ing nalar. Pancuran wis ora ana piguna maneh, kepara pancuran ana sing wis ora bisa dienggo, kaya ta Pancuran Kendal, Pancuran Belik lan Pancuran Talang wis mati pet ora ana sing pada adus lan pancuran sing digawe saka bambu pada gapuk, ora ana maneh sing ndandani. Kajaba saka iku, saben omah wis pada nduweni kamar mandi dewe-dewe menganggo banyu kang diilekake nganggo pipa PVC saka Sendang Mudal tumuju ing saben omah. Jaman saiki adus mung kari gebyar-gebyur ana ing kamar mandine dhewe-dhewe ora susah mligi nglurug menyang Pancuran ing bantaran Kali Krasak sing dununge ing sisih lor Desa udakara 600 M saka omah. 

    Ana maneh kisah kang gegayutan karo prosesi ritual malem 1 Sura kang dingendikaake turun-temurun tumrap tedak turune "Posong Sagotrah". Saka sedulur 3 ing antarane yaiku salah sawijining piyantun sing dedalem ing Dusun Gadingsari. Yen asmane, kok ora pati pada pirsa, pokoke sedulur telu iku (1) Mbah Posong, kang nurunake sedulur Margowangsan, Wonolobo, Gondang, Kebokuning, Butuh, Ngaglik, Mawungan (2) Mbah Gadingsari kang nurunake sedulur Gadingsari, Bengan lan (3) Mbah Kuncen kang nurunake sedulur Kuncen lan Margowangsan.

    Cinarita,  Mbah Gadingsari iku kagungan sawung jago sekti. Sawung jago mau suarane yen nglokor kaya suara "ula sawa" unine.. koog..koog..kog, mangkono ngendikane. Sawung mau sering diadu geden menyang kutha lan mesti menang. Kaya crita Cindelaras, saben-saben diadu menyang ngendi papan mesti menang lan gawe kalok kawentar sing kagungan sawung. Ing kasunyatan kawigaten mau, ana laku-lampah kang katindakake dening Mbah Gadingsari yaiku "Kirab". Anggone kirab ora mlipir dalan ananging nyusuri Kali Mangu. Cekak aos carita, ing saben malem 1 Suro apadene saben malem Jumuah Kliwon sawung mesti dikirab saka Dusun Gadingsari mudun Kali Mangu, nyusuri bantaran Kali Mangu mlampah nungsung liwat satengahe kali arah mangetan teka ing Dusun Keron kang adohe udakara 3 Km. Mentas saka Kali Mangu wis wayahe jago kluruk terus kondur menyang Gadingsari, ngliwati dalan biasa saka Dusun Keron - Semaren - Mudal - Kebokuning - Gadingsari.  Kaya mengkono iku katindakake saben-saben wayah bengi malem Jum'at Kliwon apa dene tanggal 1 Suro, nganti sawung tuwa, wus titi-wanci ora kaconggah diadu maneh.
    Pagelaran Wayang Kulit

     
    Masyarakat Jawa wa bil khusus Jowo Tengah lan sadhengah panggonan ing njaban Pulau Jawa kang kepanggonan keturunane Wong Jowo, wis jamak lumrah ing saben malem siji Suro pada saperlu mengeti Tanggap Warso Enggal dino kapisan Sasi Suro kang dianggep wigati utowo sakral.

    Kabeh pada kepingin “Ngalap Berkah” ing dino kapisan tanggap warso enggal malem siji Suro. Maksude, kabeh pada ndedonga marang Gusti Kang Akaryo Jagad lan sakisine supaya sanak kadang sedulur kabeh pada diparingi ayem tentrem ora ana rubeda lir ing sambekal sarono laku lampah tirakat madhep sariro ngeningake cipto utowo pasa. Kepara saperang sedulur ana sing pasa ngebleng 24 jam yaiku saka jam 06.00 dino iku teka jam 06.00 ing dino candake. Ing sajeroning madhep sasiro ora kudu melek, ora pareng sare mbok iya mung sakdheping netra.

    Apa ta karepe padha madhep sariro kaya mangkono kasebut ing nduwur?
    Pengalaman aku nderek pitedahe Bopo Guruku ing babagan kejawen (Mbah Parto Dikromo = Mbah Iyah) kang tak tindakake rikala semana, sajroning madhep sariro 24 jam iku, filosofine yaiku nyenyuwun pitedah marang Gusti Allah supaya bisa nyingkirake sesukering bathin, lan nyedaki bebener. Wis jamak lumrahe wong urip, akeh godha rencana kang gegayutan karo kahanan bathinku kang kebak ing panggayuh kadonyan. Rikala semana, aku isih nom-noman udakara umur 21 tahun, penggayuhku kang maneka warna ya sing trapsila apa maneh sing ala, dadi kawiyak jembar anggonku nglakoni barang bebener. Amargo saka iku kaya-kaya Gusti Kang Murbo ing Dumadi maringi margi lampah gancar anngonku ngayahi sinau (kuliah) ing pasinaon duwur ing Ngayogjakarto. Duk ing uni, udakara 4 tahun luwih sithik anggon aku sinau bisa rampung.

    Ana ing malem siji Suro iku masyarakat Jawa padha marak tirakat ing sadhengah panggonan kang wigati, tuladha :
    1. Pucuk G. Lawu ing sisih wetan Kutha Solo, maewu-ewu wargo padha marak ing pucuk G. Lawu tirakat sawengi mbetetet tanpa sare.
    2. Kisik ing Samodra Kidul yaiku Parang Tritis lan Parang Kusumo, sisih kidul Nagyogjakarto
    3. Pegunungan Dieng, udakara 100 Km sisih kulon lor Kutho Semarang, akeh wargo padha tirakat ing sakiwo tengene kawah.
    4. Pirang-pirang panggonan tempuk ing Kali utawa tempuran, tuladha Tempuran K. Opak/K. Oya sacedak ing Imogiri. Ing panggonan iki wargo padha tirakat kungkum ingsajroning kali kanthi nyisaake sagulu munggah kang ora kaclap ing toya. Sawise padha padusan, tirakat diterusake melek nagti wayah sore wanci angslupe surya.
    5. Pasareane Para Ratu utawa Para Winasis kang wigati, tuladha pasarean Imogiri ing Ngayogjakarto, pasarean Mbayat ing Klaten, lsp.
    6. Ing sadhengah panggonan saindenging Nuswantoro, akeh wargo padha nonton pagelaran wayang kulit utawa wayangan. Pagelaran wayang kulit dipercaya dening sadengah masyarakat yen mangayu bagyo tanggap warso enggal malem siji Suro kanthi cara iku kalebu cara paling prayoga amarga bisa antuk pitutur kawaskithan saka Ki Dhalang.
    7. Ing Desa Pantaran kisiking G. Merbabu sisih wetan, adohe saka Bayolali 16 Km arah mengalor. Ana ing panggonan kono ana salah sawijining Sumber utawa Tuk kang banyune adem njejet kaya es yen wayah bengi amargo saka duwuring panggonan. Ewodene, masyarakat sakiwo-tengene padha gilig mengeti malem siji Suro kanthi adus ing kali sangisoring sumber mau, kungkum sajroning banyu kali nganti 1 jam suwene. Sawise mentas kungkum banjur padha tirakat madhep sariro ngeningake cipto nganti wayah esuk. Desa Pantaran yaiku penggonan dunung daleme Pertapa Pengging. Ing crita legenda Desa Pantaran, panggonan iku uga dipercaya masyarakat kagem semedi nom-nomane Jaka Tingkir sadurunge madeg Raja Pajang kang jejuluk Sultan Hadiwijaya.
    8. Gunung Merapi, wargo Desa Selo kang dununge ing kisik sisih lor G. Merapi mengeti tanggap warso enggal malem 1 Suro kanthi kirab dhedhaharan sedhekah bumi lan mendhem sirah kebo ana ing pusuking gunung kang kasebut Pasar Bubrah.
    9. Gunung Merbabu, wargo sisih lor Gunung Merbabu mengeti tanggap warso enggal malem siji Suro kanthi tirakatan ana ing Kawah Mati, yaiku sawijining kawah G. Merbabu kang wis ora aktif maneh.
    10. G. Sumbing lan G. Sindhoro, ing sacedhake Kutho Temanggung lan Wonosobo kurang luwih 80 Km sisih lor Ngayogjokarto, anggone padha mengeti malem siji Suro wargo ing kono padha nungsung munggah pucuking gunung kang dhuwure udakara 3.000 M sadhuwuring segara, saperlu “ngalap berkah” kanthi tirakat melek nganti jumedhuling surya. Ing pucuking gunung ana 2 pundhen awujud pasarene Kyai Berkat lan Kyai Jugil Awar-awar. Sing sapa kaprigelane golek panguripan ana ing babagan dol-tinuku anggone ngalap berkah ana ing pasareane Kyai Berkat. Ngendikane wargo ing kono, Kyai Jugil Awar-awar iku salah sawijining Maling Julig kang mertobat sadurunge dumugining seda.
    11. Desa Guyangan, Kec. Nogotirto, Sleman Ngayogjokarto. Ing kono ana sawijining sumur kang diripto dining Demang Cokrodikromo nalika tahun 1877. Saben malem tanggal 1 Suro, banyu sumur dianggo padusan lan diunjuk kang dipercaya masyarakat bisa kanggo tamba lelara lan nyingkirake godha rencana.
    12. Keraton Ngayogjakarto Hadiningrat, akeh wargo padha gumregah mengeti tanggap warso enggal malem siji Suro kanthi laku lampah tapa bisu ngubengi beteng keraton. Maewu-ewu manungsa padha nyengkuyung kirab mau, ya ana kang nglakoni tapa bisu, ya ana kang amung nonton.
    13. Keraton Surokarto, kirab pengetan ing malem siji Suro diadhani wiwit tabuh 19.00 wektu Indonesia sisih kulon. Kirab ing kene ditindakake karo-karone saka Keraton Mangkunegaran lan Keraton Kasunanan sarono arak-arakan pusaka kang dikawal dening Punggawa Keraton. Para sutresno kirab mlaku ndlamak ora ngagem telompah ngubengi saknjaban Keraton kang diwiwiti saka Alun-alu Lor, ngliwati Gladhak, menggok mangiwa arah Pasar Kliwon, pojok kidul Gadhing, Nonongan mbalik menyang Keraton maneh. Barang-barang pusaka kang uga di-kirab yaiku : Kanjeng Kyai Tambur, Kanjeng Kyai Poh Jenggi, Kanjeng Kyai Togog, Kanjeng Kyai Baladewa lan kanjeng Kyai Korowelang. Pusaka telu-telune yaiku : Kanjeng Kyai Togog, kanjeng Kyai Baladewa lan Kanjeng Kyai Korowelang dijupuk lan disimpen maneh ana ing Desa Ngloroh, Kab. Wonogiri. Ingkang antuk kawigaten agung ananning kirab yaiku yen kang dadi Cucuk Lampah kirab yaiku sawenehing sato kewan “kebo bule” kan kinaran Kanjeng Kyai Slamet.
      Drajad pakurmatan Kanjeng Kyai ora mung mligi diparingake marang manungsa, ananging uga marang barang pusaka kalebu Kanjeng Kyai Slamet kang dianggep pusaka Keraton amargo deweke nduweni sawenehing kaekten bisa mangerteni kapan njujug Keraton saperlu melu kirab lan nglambrang ilang sawise kirab.
      Kanjeng Kyai Slamet lan sak keturunane :
    • Kanjeng Kyai Baru
    • Kebo Kyai Kanjeng Mas
    • Kanjeng Kyai Slamet
    • Kanjeng Kyai Brekat
    • Kanjeng Kyai Batok
    • Kanjeng Kyai Kertaraharja
    • Kanjeng Kyai Jompong.
    Gugon tuhon, yen ing sasi Sura ana salah sawijining dina Selasa Kliwon, diyakini yen iku dina paling keramat sajroning tahun kasebut. Ana ing malem Selasa Kliwon mau akeh kang padha laku tirakat ana ing panggonan wingit. Yen sajroning sasi Suro ora tinemu dino Selasa Kliwon, laku tirakat dilakoni ing malem Jumuah Legi.

    Dirangkum dening : Agus Prasodjo, 
    Jakarta, Juni 2011
    Referensi tulisan lan Ilustrasi Foto :
    1. Catatan Pengalaman Pribadi masa Kecil
    2. Anonim, 2000, Wikipedia Ensiklopedia Bebas "Suro"
    3.  Suryo S. Negoro, 2000. 


  • Ritual Kejawen Wiyosipun Jabang Bayi

    Ritual Kejawen Wiyosipun Jabang Bayi

    Para kinurmat sutresno adat kejawen, kepareng kawula ngudarasa ingkang magepokan wiyosipun jabang bayi. Wiyosan punika wonten gandeng cenengipun dumateng kulowargo kawula piyambak, ingkang sunyatanipun wonten ing kulowarga kawula wonten 4 tiyang cacahipun ingkang wiyosipun sami kanthi petangan pasaran jawi (Selasa Pon) inggih punika (1) Bapak kawula, (2) kawula piyambak, (3) adhi kawula Budi Pranoto lan (4) putra kawula (Damar).



    Sajen Tingkeban

    
    Menawi miderek adat Jawi, bapa kaliyan putra ugi wayah ingkang anggadhahi sami wiyosipun ing dinten pasaran dipun wastani “sengkala” ingkang kedahipun dipun ruwat kagem mbucal sukerto. Punapa inggih saestu menawi mboten dipun bucal sukerto dados pangalang-alangipun agesang? Menawi dipun nalar ritual kejawen kasebat ing nginggil kok mboten wonten gandheng-cenengipun kaliyan kasunyatan gesang wonten ing dunya wekdal punika.


    Ritual adat bayi-an utawi “bayen” ngandhut angkah luhur nyadhong kanugrahan saking ngarsanipun Gusti Ingkang Akarya Jagad (Allah SWT) nalika jabang bayi taksih kawiwitan wonten kandhutan (7 wulan) ingkang nami tingkeban, nembe dipun lairaken ngantos bayi yuswa 7 wulan.


    Ringkesipun, ritual adat kaperang dados tiga :
    1. tingkeban utawi mitoni utawi umur janin antawis 7 (pitung) wulan;
    2. nyambut wiyosipun jabang bayi, babaran utawi lairan;
    3. wilujengan bayi 7 (pitung) wulan.


    A. Nalika Jabang Bayi Ing Jero Kandhutan
    1) Upacara Tingkeban (Mitoni)
    Siraman Tingkeban
    Upacara tingkeban utawi mitoni punika katindakaken nalika calon ibu ngandhut putra pambarep yuswa pitung wulan. Wonten pinten-pinten perangan tatanan upacara tingkeban utawi mitoni ingkang dipun yakini dados sarana tolak balak utawi sarana kangge nyuwun pangayoman wonten ngarsanipun Gusti Ingkang Maha Kuwaos. Tatanan upacara tingkepan punika saged kaperang dados wolu: (a) adat blosot endhog/tigan, (b) adat medhot benang lawe, (c) adat nyebar beras kuning, (d) adat busana tingkepan, (e) adat cengkir gadhing, (f) adat pupus pisang, (g) adat siraman, saha (h) prosesi adat tingkepan.

    (a) Adat Blosot Endhog/tigan
    Blosot endhog/tigan punika teges­ipun pranatan nglebetaken endhog/tigan ayam wonten rasukanipun/kemben calon ibu wiwit saking dhadha ngantos dhawah saha pecah wonten bantala, kanthi donga makaten “Minongko jabang bayi sing dikandhung niat ingsun mblosokaken endhog prosat prusut slamet anggenipun nglairaken jabang bayi.”

    (b) Adat Medhot Benang Lawe
    Pranatan: benang lawe minangka sabuk (ikat pinggang) saha tigan ayam kalih dipun pangku dening calon ibu. Sakla­jeng­ipun benang lawe  dipun pedhot dening calon bapak ngan­tos salah setunggaling endhog/tigan pecah. Menika ngandhut pralambang supados jabang bayi  saged lair lancar lan gampil kados pecahipun tigan. Tigan ingkang mboten dhawah/pecah dipun paringaken calon ibu supados dipun dhahar kuningipun  (kuning telur) kangge kekiyatan saha kasantosan raga. Saksampunipun dhahar kuning endhog, calon ibu kedah ngunjuk jamu ramuan supados  payu­da­ra­nipun saged subur kebak toya susu kangge calon bayi.
    
    (c) Adat Nyebar Beras Kuning
    Pranatan: sakderengipun acara kawiwitan, tetua adat (sesepuh) maos donga dipunlajengaken nyebar beras kuning. Dhukun bayi ugi maos donga dipunlajengaken potong rambut calon ibu kanthi maksud tolak balak (mbuwang sangkal). Calon bapak mecah krambil gadhing, dipunpasrah­aken calon ibu supados digendhong kados bayi.

    (d) Adat Busana Tingkeban
    Pranatan: calon bapak ngagem sarung, calon ibu ngagem kain/kemben, tiang sepuh kakung ngagem kejawen, tiyang sepuh putri: ngagem  kebayak lurik/jarik lurik kemben, peng­apit putri ngagem rasukan cemeng/bathik, saha sesepuh/Pe­nyiram: ngagem kejawen. Panggenan pasiraman dipun hiasi tetanduran/pethetan kembang ingkang seger/wangi saha dipun cepaki genthong toya saking pitung sumber.

    (e) Adat Cengkir Gadhing
    Pranatan mecah cengkir gadhing/krambil degan. Cengkir dipun gambari tokoh wayang Dewi Ratih saha Bathara Kamajaya kanthi pangajab, upami lair putri kados Dewi Ratih ingkang sulistya ing warno saha umpami lair kakung saged bagus kados Bathara Kamajaya. Pecahipun cengkir ugi mawi teges: pecah tengah Insya Allah jabang bayi lair putri, pecah pinggir lair kakung.

    (f) Adat Pupus Pisang
    Pranatan: calon ibu diparingi sem­bong pupus pisang dening sesepuh. Cengkir gadhing ingkang sampun dipun  gambari dipun lebetaken wonten sembong pupus pisang. Cengkir gadhing dipun dhawahaken. Kawiwitan cengkir gambar Harjuna/Kamajaya ingkang dipun dhawahaken, sesepuh maos donga “Lanang-lanang-lanang… gantheng-bagus-ganteng-bagus”. Kalajengaken cengkir gambar Sem­badra/Dewi Ratih ingkang dipun dhawahaken, sesepuh maos donga: “Ayu-ayu-ayu… manis–manis–manis–luwes–gandhes”.

    (g) Upacara Adat Siraman
    Pranatan: wonten upacara siraman punika dipun wiwiti tata cara sung­keman dhumatheng bapak/ibu saha sesepuh. Adat siraman dipun tinda­kaken supados calon ibu saha calon bayi seger waras wiris saha wangi.

    (h) Prosesi Adat Tingkeban
    Prosesi upacara adat tingkepan punika dipun pimpin dening sesepuh minangka sutradara ngantos upacara purna. Calon Bapak/Ibu sakderengipun wudhu toya kendhi, kedah ngagem ron pupus pisang kanthi tujuan supados kelairan si jabang bayi saged lancar lan cepet kados toya mili wonten ing pupus pisang. Saklajengipun sesepuh mun­dhut kendhi kanti pangucap : “Ora mecah kendhi nanging mecah kelairane si jabang bayi… kendhi pecah ajur mumur lan para kadang sami rebutan kreweng kendhi minangka jimat/ gang­sar rejeki.


    B. Kawiwitan Wiyos Jabang Bayi
    2) Upacara Lairipun Bayi
    Upacara lairipun bayi punika ka­wiwitan nalika bayi lair ngantos umur pitung dinten/ tigang dasa enem dinten (selapan) Umumipun, upacara adat lairipun bayi punika wonten enem pe­rangan inggih punika: (a) adat barokohan, (b) adat adi ari-ari, (c) adat cuplakan, (d) adat donga jabang bayi, (e) adat tibakan, saha (f) adat mbu­wang bayi.  Upacara adat wiyosipun jabang bayi kawedhar makaten :

    (a) Adat Barokohan
    Pranatan: adat barokohan dipun tindakaken nalika si jabang bayi lair. para sedherek/ tanggi (kaum ibu)  sami nyengkuyung/nyambut lairipun jabang bayi saha sami ngasta bingkisan arupi wedhak, sabun, lan kopi/teh. Sakla­jeng­­ipun dipun wontenaken  wilu­jengan “brokohan” ingkang dipun tindakaken dening para ibu saha di­pimpin dening dhukun bayi.

    (b) Adat Adi Ari ari
    Pranatan: miturut keyakinan, lair­-ipun si jabang bayi punika sesarengan kaliyan sedherek kembaranipun. Sedherek sepuh arupi toya kawah ingkang medal sak derengipun bayi lahir, lajeng dipun sebat “kakang kawah”. Sedherek anem arupi ari-ari (duluran), lajeng dipun  sebat “adi ari-ari” ingkang lair sak sampunipun si jabang bayi. Ari-ari punika lajeng dipun wadhahi kendil, ditanem wonten ngajeng griya sisih tengen, dipun siram ngangge toya kembang telon, diparingi lampu senthir, saha ditutup kranjang minangka pangayom/keamanan. Cok­-bakal lan tumbak sewu dipun pasang wonten ngajeng griya sebelah kiwa. Saklajengipun ron widara, alang-alang, lan pandan duri dipaku wonten saka/cagak griya.

    (c) Adat Cuplakan
    Pranatan: adat cuplakan “tali puser coplok” biasanipun katindakaken nalika jabang bayi watara umur gangsal dinten. Istilah cuplakan punika saged ugi kasebat istilah “sepasaran”, sepasar tegesipun gangsal dinten. Adat cuplakan punika mawi teges raos syukur wonten ngarsanipun Gusti Ingkang Maha Kuwaos.

    (d) Adat Donga Jabang Bayi
    Pranatan: jabang bayi digendhong, lajeng dhukun bayi matek aji “doa pengasihan”, kanthi pangajab jabang bayi mbenjang saged dados priyantun luhur, kebak ing sih katresnan, kormat marang tiyang sepuh, saha migunani tumprap keluarga, bangsa, lan agama.

    (e) Upacara Adat Tibakan
    Pranatan tibakan dan potong rambut: upacara kawiwitan dening rombongan santri maos sholawat nabi, kairing tabuhan terbangan (rebana). Si jabang bayi dipotong/dicukur rambut-ipun dening sesepuh/kyai, lajeng di-gendhong bapakipun, diajak muter nyambut para tamu, lan diolesi bedhak/tepung beras dicampur kembang telon. Para tamu/santri diaturi ngusap rambut-ipun bayi ngagem toya kembang telon.

    3) Upacara Adat Wilujengan Bayi Pitung Wulan
    Upacara adat wilujengan bayi pitung wulan punika dipun tindakaken nalika bayi umur watawis pitung wulan. ke-yakinan adat selametan sampun lumampah turun temurun. Upacara adat punika kaperang dados tiga : (a) adat banyu kembang setaman, (b) adat damar kembang, lan (c) adat bayi tetel.

    (a) Adat Banyu Kembang Setaman
    Pranatan: bayi pitung wulan dipun siram ngangge toya kembang setaman (manca warna) utawi “banyu gege”. Tegesipun supados si bayi enggal ageng lan pinter kangge ngadhepi maneka warni cobaning gesang wonten ing alam donya. Saklajengipun, dening sesepuh bayi dipun pasrahaken dhu-mateng bapak/ibunipun supados di-tuntun (latihan mplampah)

    (b) Adat Damar Kembang
    Pranatan: Damar Kambang (sumbu kapas kanthi bahan bakar minyak krambil) dipun pasang wonten kamar kanthi pralambang pepadhange gesang wonten ing alam donya. Beras kuning dipun sebar wonten ngajeng griya, kangge tolak balak supados jiwa tetep luhur dan wibawa.

    (c) Adat Bayi Tetel
    Pranatan: bayi dipun lenggahaken dening sesepuh supados mendhet dolanan ingkang dipun remeni. Teges-ipun, mbenjang bayi sampun dewasa saged dados priyantun jumbuh kaliyan cita-citanipun. Conto: bayi mendhet buku, mbenjang dados tiyang pinter, bayi mendhet arto, mbenjang dados tiyang sugih, lan bayi mendhet Alquran, mbenjang dados kyai/ulama.
    Upacara adat “Bayen” kedah diuri-uri minangka pralambang gesang kagem katentreman, kawilujengan, ka-betahan spiritual, saha pelestarian bu-daya/adat leluhur.


    C. Mbucal Sukerto
    Ingkang dipun wastani pranatan mbucal sukerta "sengkala" inggih punika bilih pun jabang bayi lahiripun kaleresan sami kaliyan rama utawi biyungipun ing babagan wiyos dinten pasaran. Tuladha, Bapak kawula lairipun Selasa Pon, kawula ugi Selasa Pon, Adhik kawula Budi ugi Selasa Pon, ugi anak kawula Selasa Pon. Dinten wiyosan makaten punika kedahipun dipun ruwat kagem mbucal sukerto, ingkang pranatanipun kados ethok-ethokipun pin jabang bayi dipun bucal wonten ing pluruhan, salajengipun dipun openi kaliyan sesepah ingkang anggadhahi pangangkah mbucal  sukerto utawi sengkala utawi nafsu jahat pun jabang bayi.

    Ngruwat mbucal sukerta punika saperlu pun jabang bayi dipun paringana kawilujengan ngantos ing tembe, tinembihna lir ing sambe kala.


    Caranipun : Bapak utawi ibunipun madhahi jabang bayi wonten ikrak lajeng dipun selehaken wonten ing pluruhan (tempat sampah ngajeng griya) kanthi dipun sekseni para sepuh lan pinisepuh. Ing antawis wekdal, bayi dipun pendhet dening sesepuh lajeng kapasrahaken dumateng bapak lan ibunipun.

    Kasunyatan kawula piyambak, punapa wonten gandheng cenengipun utawi mboten kaliyan "sukerto" ingkang dereng dipun bucal nalika taksih jabang bayi, kadadosan nalika kawula taksih alit yuswa antawis 3 tahun, kaleresan dolanan wonten ing ngajeng griya. Rikala semanten, bapa nyambut damel mulang wonten ing SD, biyung kawula saweg ribet wonten ing pawon. Wonten satunggaling sedherek ingkang kepingin nggendhong mendhet lare alit. Sanalika, kawula dipun pendhet lan sampun dipun wara-waraaken bilih kawula ical. Salajengipun, bapa biyung nanjehaken dumateng satunggaling piyantun pinunjul ing babagan kawaskithan supados kawula saged wangsul dumateng bapa biyung, Antawis 7 dinten lawasipun, sedherek mbangsulaken dumateng bapa biyungipun.

    Rahayu ingkang pinanggih,


    Referensi :
    1. Anonim, Adat Kejawen, Wikipedia, 2010
    2. Anonim, Nguri-uri Upacara Adat Bayen, Panyebar Semangat, 2011. 
  • Desa Mawa Cara Negara Mawa Tata


    Desa Mawa Cara Negara Mawa Tata

    Pepatah Jawa "Desa mawa cara negara mawa tata" dalam Bahasa Indonesia adalah "lain padang lain belalang lain lubuk lain ikannya", yang berarti masing-masing lokasi dan komunitas memiliki aturan sendiri-sendiri. Demikianlah peribahasa yang tumbuh di dalam setiap komunitas di Nusantara ini. Beraneka ragam adat dan budaya membuat negeri ini seperti mozaik yang indah dan menghiasi setiap sudut kampung atau kawasan yang dihuni oleh sekelompok warga atau komunitas.

    Bertamu, Meja Penuh Makanan (Swg 2009)
    Kasus yang akan saya angkat dalam tulisan ini adalah tentang tatacara bertamu dan implikasinya terhadap keakraban dalam bermasyarakat, berbisnis sampai pada nepotisme dalam dunia birokrasi di lembaga usaha swasta ataupun dalam Pemerintahan.

    Di Tanah Jawa khususnya di daerah pegunungan sekitar Merapi dan Merbabu, katakanlah wilayah Kec. Sawangan bagian pegunungan, Kec. Dukun bagian pegunungan jika kita lewat di muka rumah seseorang, maka jangan kaget walaupun sebelumnya kita tidak kenal, warga setempat yang kita lewati pastilah dia teriak dengan lantanag meminta kita singgah "mampir". "Pinarak mas......, tindak pundi..?" yang artinya "singgah mas, mau kemana?" warga menganggap hal tsb wajar dan harus dilaksanakan. Jika ternyata benar-benar kita singgah, maka dengan spontan mereka menawarkan sesuatu, apakah minum, makanan kecil bahkan makan.
    Jangan heran, kalau peristiwa pertama kali kita singgah kemudian kita ditawari sesuatu dan kita menolak, maka selamanya tidak akan ditawari lagi. Namun, jika kita ditawari sesuatu kita makan, maka sewaktu-waktu kita singgah harus kita makan. Tidak jarang terjadi, seseorang karena keramahannya, biarpun ke rumah seseorang dalam rangka berdagang atau tujuan lain, maka dia harus makan sampai kekenyangan.

    Suatu hal yang diluar kelaziman, jika seseorang sudah makan di beberapa tempat, diminta harus makan juga di tempat yang lainnya. Tetapi itulah adat kebiasaan suatu komunitas dalam "menempatkan tamu sebagai bagian dari dirinya". Dan pantang bagi seseorang jika sudah disuguhi sesuatu, justru kita tolak. Entah kebetulan atau tidak, maka setelah itu pasti ada kejadian yang membuat kerugian bagi yang bersangkutan. 

    Makan Sederhana, Penuh Makna
    Adat kebiasaan tsb diatas juga terjadi kemiripannya di Tanah Bugis (Enrekang, Shoppeng, Sidrap, dll, Sulawesi Selatan). Disana, tamu adalah berkah bagi yang punya rumah. Siapapun yang bertamu di rumah seseorang, dipastikan kita mendapat sambutan yang hangat. Pemilik rumah pun bergegas memasak apa yang ada di dapur dan kita diminta untuk makan. Jika sudah disuguhi makan, maka harus dimakan, minimal dicicipi. Suatu hal dianggap "pamali" atau tabu jika makanan atau minuman yang sudah disajikan tidak kita sentuh sekalipun dan suatu hal keanehan kecelakaan bisa terjadi dalam perjalanan pulang. 

    Kemiripan adat kebiasaan tsb diatas juga terjadi di masyarakat Melayu dan Dayak di Kab. Sintang, Prov. Kalbar (yang aku kenal) dalam menerima tamu.

    Dalam adab bertamu secara Islam, bagi seorang muslim yang beriman kepada Allah dan hari akhir akan mengimani wajibnya memuliakan tamu sehingga ia akan menempatkannya sesuai dengan kedudukannya. Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya.” (HR.Bukhari). Adab bagi tamu yang  yang diundang, hendaknya memenuhinya sesuai waktunya kecuali ada udzur, seperti takut ada sesuatu yang menimpa dirinya atau agamanya. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, “Barangsiapa yang diundang maka datangilah!”

    Implikasi Dalam Kehidupan Bermasyarakat, Berusaha dan Bernegara 
    Kasus tersebut yang pertama diatas, jika perasaan kekeluargaan sudah terpaut sedemikian rupa, maka urusan perdagangan hasil bumi pun akan terikat secara emosional. Maksudnya, jika seseorang seharusnya bisa menjual barang hasil bumi kepada pedagang lain (A) dengan harga yang lebih tinggi, oleh karena sudah terikat ikatan emosionalnya dengan pedagang (B) maka barang akan dijual kepada pedagang (B). Begitu seterusnya, sampai kepada persoalan hubungan kekeluargaan pun seseorang akan merasa sebagai satu kesatuan yang harus dihargai dan dibela mati-matian manakala seseorang yang dianggap sebagai "kemenakan" merasa diganggu oleh kepentingan lain. 

    Bahkan, dalam dunia kelembagaan swasta ataupun birokrasi pemerintahan, tidak jarang kita jumpai bahwa karir seseorang melejit karena dibawa oleh Pejabat Seniornya yang masih atau dianggap sebagai "kemenakan". Orang lain walaupun dari sisi kemampuan dan prestasinya kalah dengan "Klik" sistem kemenakan tidak mendapatkan posisi yang diinginkan karena bukan kemenakan. 
    Suatu hal yang tidak diinginkan oleh semua fihak adalah jika hal tersebut sudah berdampak "eksesive" negatif misalnya  jika suatu hubungan khusus sudah menyerempet kepada urusan finansial. Dampak yang lebih serius dari sistem kemenakan adalah terjadi Nepotik bahkan Korupsi yang merugikan suatu usaha atau keuangan negara oleh karena adanya klik berakibat terjadi korupsi yang disengaja dilakukan dan sebelumnya sudah disepekati bersama untuk kepentingan bersama "berjamaah". 

    Sumber referensi :
    1. Pengalaman pribadi
    2. Admin Radiodagu, http://radiodagu.com/, Adab Bertamu, Mei 2011
  • Edisi Kejawen " Karakter " Seseorang Menurut Hari Lahir atau Weton


    Edisi Kejawen " Karakter " Seseorang Menurut Hari Lahir atau Weton

    Jika kita lihat orang per orang di sekeliling kita...ada yang lemah lembut, kalem seperti tak punya daya tetapi mempunyai kharisma yang cukup besar, ada pula yang lemah lembut benar-banar tak punya daya dan memang tak punya aura kharismatik apapun. Ada yang beringas dalam tutur katanya, keras intonasi bicaranya tetapi mempunyai budi pekerti luhur dalam perilaku terhadap sesamanya, dan lain-lain karakter yang kita temui.

    
    
    Wajah dan Karakter Anak Tak Berdosa 
    (Damar & Rara, 2008)

    Karakter manusia bagi masyarakat Jawa sering dihubungkan dengan "Hari Lahir atua Weton" seseorang yang konon katanya pada saat-saat hari lahir atau weton (wetu-an) kondisi alam jagad raya  saat itu mempengarhi watak-wantu seseorang yang kebetulan lahir di dunia. Namun, itu semua adalah hanya jarwo-dosok (othak-athik matuk), yang boleh percaya boleh tidak. Bagi masyarakat modern hal tersebut hanyalah hiasan pembicaraan dalam pergaulan. Klaupun ada kebenarannnya, karena dari sekian prosen sifat seseorang pasti ada dan saling terkait. Sifat dan karakter seseorang disamping ada sifat genetis orangtuanya yang menurun juga sangat dipengaruhi oleh lingkungan sosial.

    Tersebut dibawah hari lahir berdasarkan nilai hari Nasional dan hari Pasaran yang dalam istilah kejawen disebut "neptu" sekedar untuk menambah wawasan.


     1. Jumat Legi (neptu : 11)
    Konon, mereka yang lahir pada hari ini cenderung bersifat jujur. Bahkan, mereka terkadang mungkin terlalu jujur, sebab mereka adalah tipe orang yang suka mengungkapkan pikiran mereka tanpa tedeng aling-aling! Mereka cukup teguh dengan pendirian mereka, tetapi sikap seperti ini terkadang juga menghambat kemampuan mereka untuk menerima orang lain secara apa adanya. Sebaiknya kita tidak memancing amarah mereka, karena mereka dapat bertindak ekstrim bila sedang naik darah. Meskipun demikian, mereka setia dan murah hati terhadap orang-orang yang dicintainya. Simpati mereka mudah timbul sehingga tidak keberatan untuk bertindak diluar jalur mereka untuk membantu teman atau bahkan orang asing.

    2. Sabtu Pahing (neptu : 18, paling tinggi)
    Jika anda lahir pada hari Sabtu Pahing, kemungkinan anda bersifat lekas naik darah! Untungnya, secepat anda memuntahkan kemarahan anda secepat itu pula anda melupakan penyebabnya. Semoga orang lain sebaliknya mudah memaafkan anda pula! Perlu diingat, bukanlah suatu hal yang menyakitkan untuk mengakui kesalahan yang kita lakukan. Akan tetapi meskipun anda memiliki semangat hidup yang tinggi yang terkadang berakibat pada kecerobohan, anda akan bersikap lebih waspada bila menyangkut materi. Anda adalah salah satu tipe yang selalu siap membantu teman yang sedang menderita.

    3. Minggu Pon (neptu : 12)
    Anda termasuk tipe yang sensitif. Mungkin karena takut disakiti, anda selalu melindungi perasaan anda. Hati dan pikiran anda mungkin cukup dalam, tetapi terkadang orang lain menganggap anda tertutup. Barangkali anda telah mengembangkan penilaian yang tajam terhadap baik-buruknya watak manusia. Dengan bakat ini, anda dapat menjadi seorang diplomat yang piawai -- atau malahan seorang manipulator yang licik! Yang jelas, anda selalu berusaha terlihat baik didepan teman-teman anda. Walaupun anda mungkin saja mengambil cara yang tidak langsung atau menunggu saat yang tepat, tetapi lama-lama anda pasti merebut kesempatan untuk memamerkan kelebihan anda, entah dari segi material ataupun intelektual.

    4. Senin Wage (neptu : 10)
    Menurut kepercayaan Jawa, jika anda lahir pada hari Senin Wage anda jarang terjebak dalam keadaan yang memalukan! Ini dikarenakan anda suka merencanakan dan menimbang pilihan anda dengan hati-hati jauh sebelum mengambil tindakan. Anda cukup jujur dan tidak keberatan mendengarkan permasalahan orang lain. Berkat pendekatan anda yang tenang, anda mampu tampil meyakinkan di depan masyarakat, sehingga anda memiliki bekal menjadi diplomat yang baik. Meskipun demikian, sekali anda marah, anda tidak akan mau menerima alasan apapun. Anda terkadang begitu ndableg sehingga lebih baik anda dibiarkan sendiri saja untuk menjadi tenang kembali.

    5. Selasa Kliwon (neptu : 11)
    Mereka yang lahir pada hari Selasa Kliwon terkenal bersifat ramah. Mereka begitu pandai mengungkapkan kata-kata yang tepat dalam berbagai situasi sehingga orang lain cukup mudah menyukainya -- atau malahan cukup mudah diperdayainya bila itu yang mereka inginkan! Anehnya, mereka juga terkenal berpendirian keras, walaupun kesan pertamanya mungkin tidak menunjukkan demikian. Mereka juga dapat bersikap sangat kritis terhadap orang lain pada saat-saat tertentu. Namun, anda tidak perlu berkecil hati bila menjadi sasaran penilaian tajam mereka: menunjukkan kesalahan anda barangkali hanyalah cara mereka membantu anda menjadi orang yang lebih sempurna!

    6. Rabu Legi (neptu : 12)
    Anda menghormati tata krama dan berpegang teguh pada falsafah hidup anda. Kejujuran adalah salah satu prioritas anda, sehingga anda membenci ketidakadilan. Anda sangat setia terhadap teman tercinta anda yang sangat banyak. Anda dikagumi oleh banyak orang karena kata-kata anda yang bijaksana. Lantas, apa gunanya selalu ingin mencampuri urusan orang lain?

    7. Kamis Pahing (neptu : 17)
    Anda memiliki cita-cita yang besar disertai semangat baja untuk mewujudkannya. Anda selalu siaga mencari kesempatan untuk memajukan kepentingan anda. Tetapi hal itu bukanlah untuk anda semata; anda juga sangat mempedulikan keluarga dan selalu siap membantu saudara yang membutuhkan perlindungan atau pengasuhan. Meskipun demikian, anda mungkin perlu menjaga kecenderungan untuk selalu mengambil kesimpulan tanpa mengetahui fakta-fakta yang lengkap. Khusus dalam pergaulan anda, suatu dorongan untuk membantah tanpa lebih dahulu mengatur pikiran dan kata-kata mungkin akan dapat membuat orang lain merasa tidak dihargai. Cara penyampaian anda sangat berpengaruh di sini.

    8. Jumat Pon (neptu : 13)
    Menurut kepercayaan jawa, orang yang dilahirkan pada hari Jumat Pon perlu banyak bergaul dengan berbagai jenis orang. Konon, mereka berpembawaan tenang, serius dan bijaksana dalam berbicara. Mereka adalah tipe yang berjiwa sosial, murni dan jujur serta mudah bersimpati terhadap mereka yang tertindas. Mereka mudah beradaptasi dengan orang-orang di sekitar mereka dan dapat menyesuaikan diri dengan berbagai situasi seperti seekor bunglon. Akan tetapi, kelebihan ini juga dapat menjadi kelemahan terbesar mereka, karena jika tidak disertai rasa percaya diri yang kuat mereka dapat dengan mudah dipengaruhi oleh pendapat dan kebiasaan buruk orang lain.

    9. Sabtu Wage (neptu : 13)
    Jika anda lahir pada hari Sabtu Wage, maka anda akan bersifat teguh pada pendirian dan sangat mudah naik darah jika rencana tidak berjalan sesuai dengan keinginan anda. Barangkali anda akan sedikit banyak bergelut dengan masalah seputar kepercayaan dan rasa memiliki, karena dikatakan bahwa anda bersifat agak cemburuan. Meskipun demikian, anda sangat setia dan murah hati terhadap orang-orang yang anda sukai. Di samping itu, anda memiliki bakat besar dalam mengatur rumahtangga anda agar tetap berjalan tenang. Anda benar-benar menyukai kemewahan dan sangat menghargai barang-barang yang berkualitas tinggi.

    10. Minggu Kliwon (neptu : 13)
    Satu lagi tipe pendiam dengan pendirian tegas dan kemauan keras. Anda sangat pandai dalam membuat orang selalu menduga-duga perasaan anda yang sebenarnya. Anda sebetulnya cukup sensitif, tetapi jangan berharap orang lain akan mempercayainya pada saat mendengar anda beradu pendapat. Anda pandai bersosialisasi, pandai berbicara, dan memiliki bakat politik yang besar. Dengan kelebihan seperti ini, tidak mengherankan tipe-tipe seperti anda sering mencapai kedudukan yang tinggi!

    11. Senin Legi (neptu : 9)
    Kelompok ini suka berkeliling dan melihat-lihat dunia, entah secara fisik ataupun secara intelektual. Mereka juga suka berdebat. Namun, mereka tidak bersifat antagonis; kalangan ini sebenarnya terlalu sopan bahkan untuk bermimpi menyakiti perasaan orang lain. Konon mereka juga sangat murah hati. Tampaknya, mereka memiliki kepribadian yang cemerlang... jika saja mereka mau berhenti mencampuri urusan orang lain!

    12. Selasa Pahing (neptu : 12)
    Orang-orang yang lahir pada hari Selasa Pahing konon bersifat santai dan dapat menerima orang lain apa-adanya. Mereka terampil dengan tangan mereka, suka menolong, dan mau berkorban banyak bagi orang yang mereka sayangi. Tetapi jangan tanya tentang orang-orang yang membuat mereka marah! Kalangan Selasa Pahing mempunyai reputasi terburuk dalam hal membalas dendam secara membabibuta. Meskipun mereka cenderung untuk cukup beruntung, mereka harus belajar untuk mengendalikan suatu kehausan pribadi yang mungkin membuat mereka agak serakah. Lalu di kemudian hari mereka dapat hidup tenang dan berbahagia, dikelilingi banyak teman yang baik dan menarik.

    13. Rabu Pon (neptu : 14)
    Pada dasarnya, anda termasuk tipe yang penuh keberuntungan, karena anda selalu merencanakan tindakan anda dengan hati-hati, terbuka terhadap peluang yang baru, dan tidak mudah putus asa. Anda juga memiliki beberapa keterampilan sosial, sehingga sejelek apapun wajah anda, kemungkinan besar anda mudah bergaul dengan orang lain! Sisi buruknya, anda suka sekali pamer. Mungkin anda hanya haus perhatian sewaktu masih kecil, sehingga kini anda merasa harus membuat kagum semua orang dengan kepandaian atau kekayaan anda. Jadilah diri sendiri dan orang lain akan menyukai anda apa adanya. Akan lebih baik juga bila anda berusaha untuk tidak terlalu menyalahkan orang lain yang secara tidak sengaja menyakiti perasaan anda.

    14. Kamis Wage (neptu : 14)
    Orang yang lahir pada hari Kamis Wage biasanya memiliki cita-cita setinggi langit. Tentu saja, terkadang harapan mereka terlalu tinggi, tetapi mereka juga berpegang pada aturan dan dapat cukup berhati-hati dalam mewujudkan tujuan mereka sehingga seringkali tercapai. Kalangan ini mungkin saja pandai, tetapi mereka sering terpaku pada jalan mereka dan biasanya tidak menghargai saran yang tidak mereka inginkan. Meskipun demikian, mereka dapat cukup mempesona orang lain dengan sopan-santunnya dan cenderung tampil baik dalam pergaulan. Mereka mungkin tidak suka menunjukkan perasaan mereka yang sebenarnya, tetapi mereka mudah dibujuk dengan rayuan -- beberapa patah kata yang manis dan mereka pasti mulai berpamer!

    15. Jumat Kliwon (neptu : 14)
    Karena sabar dan murah hati, anda mudah membuat orang menyukai anda. Mungkin hal ini juga dikarenakan gaya anda yang halus. Anda dapat menjadi seorang pemimpin yang baik, karena anda cenderung mempunyai kemampuan, dapat berpikir secara luas, dan dapat mempengaruhi banyak orang dengan lidah anda yang pandai. Mungkin saja anda sedikit malas pada suatu saat, tetapi orang-orang akan tetap mencintai anda. Jelasnya, anda tidak akan pernah kekurangan teman!

    16. Sabtu Legi (neptu : 14)
    Anda adalah salah seorang penggemar gaya hidup yang santai dan mewah. Bagi anda, kualitas selalu lebih penting daripada harga yang murah. Hal ini berlaku juga pada kehidupan sosial anda: Anda ingin berada disekitar orang-orang baik yang ber-IQ tinggi. Anda sendiri tidak kalah dari segi otak. Untungnya anda juga dapat menghargai pandangan orang lain. Tidak bisa dipungkiri, omongan anda terkadang sedikit tajam. Tetapi mengapa orang lain mau bersikap sarkatis terhadap anda?

    17. Minggu Pahing (neptu : 14)
    Menurut pengertian tradisional, orang yang lahir pada hari Minggu Pahing diakui memiliki kemampuan yang mengagumkan di bidang apa saja yang digelutinya. Mereka adalah pribadi-pribadi kuat yang mampu mempertahankan pendapatnya dalam keadaan sulit sekalipun. Tetapi mereka juga berpikiran luas dan cenderung ditanggapi dengan baik dalam lingkungan sosial. Anehnya, kelompok ini dapat benar-benar ahli dalam menyembunyikan (atau memendam) perasaan-perasaan yang tidak enak seperti kemarahan, kesedihan, atau penyesalan. Kontrol diri semacam itu sangat menguntungkan bagi seorang politikus, doktor UGD, atau agen rahasia. Namun, semoga sifat ini tidak berakibat pula pada terpendamnya perasaan-perasaan yang semestinya ditunjukkan secara terbuka kepada orang-orang yang mereka cintai.

    18. Senin Pon (neptu : 11)
    Jika anda lahir pada hari Senin Pon, anda adalah seseorang yang penuh kontradiksi. Anda mungkin terlihat sebagai orang yang tangguh, yang suka tampil kuat, bahkan dengan bangga memamerkan kekayaan anda (atau kepandaian anda bila hanya itu yang anda miliki!). Namun, anda sebenarnya adalah seseorang yang sangat perasa. Orang lain akan selalu terkejut bila mendapati betapa ramah, sopan dan bertanggung jawab anda sebenarnya. Tidakkah anda merasa lebih baik sekarang?

    19. Selasa Wage (neptu : 10)
    Anda tidak suka membesar-besarkan diri. Bahkan, anda lebih sering mengalah kepada orang yang lebih cerewet daripada mempersoalkan hal-hal yang remeh. Meskipun demikian, anda bersemangat baja. Beberapa orang mungkin mengatakan anda sedikit kaku. Namun, ada pula yang akan menganggap anda teramat ndableg. Di samping itu, andaikata anda merasa terancam, ego anda yang sensitif akan sangat mudah terusik sehingga anda cenderung bersikap cemburu. Meski demikian, terkadang lawan-lawan anda pun akan mengagumi nafsu anda yang besar akan ilmu pengetahuan dan tekad kuat yang memungkinkan anda menelaah secara mendalam hal-hal yang menarik perhatian anda. Bila keadaan mulai memburuk anda akan tetap bertahan.

    20. Rabu Kliwon (neptu : 15)
    Anda adalah pemikir sejati dengan sikap lembut disertai gaya duniawi yang mempesona yang mudah menarik orang lain kepada anda. Dikarenakan bakat alami anda akan bahasa dan kepekaan terhadap perasaan orang lain, maka anda memiliki potensi untuk menjadi seorang pembicara besar. Banyak di antara orang yang lahir pada hari Rabu Kliwon menjadi orator atau penulis yang handal. Anda berseri-seri bila mendapatkan pujian (sebenarnya siapa yang tidak?), akan tetapi mungkin anda perlu belajar untuk tidak terlalu memasukkan kritikan orang lain ke dalam hati. Waspadalah agar kelemahan anda terhadap kata-kata yang manis tidak membuat anda terlalu mudah diperdaya.

    21. Kamis Legi (neptu : 13)
    Mereka yang lahir pada hari Kamis Legi memiliki cita-cita yang mulia dan nilai-nilai yang tinggi. Mereka terkadang amat bijaksana, dikarenakan kemampuannya untuk melihat prospek jangka panjang dari suatu hal. Walaupun demikian, mereka harus mampu bersikap tabah dan berhati-hati jika ingin melihat keberhasilan ide-ide mereka yang besar. Masalahnya, meskipun kalangan ini cenderung berpandangan luas, mereka sering terjerumus dalam pernik-pernik kehidupan sehari-hari. Mereka termasuk tipe yang selalu membutuhkan pujian. Namun, kemungkinan dukungan tidak terlalu sulit diperolehnya, sebab mereka biasanya dikelilingi oleh banyak teman (kelompok ini terkenal memiliki kemampuan bergaul yang luar biasa). Sementara itu timbul pertanyaan; benarkah hanya keinginan untuk membantu ataukah dorongan tersembunyi untuk menguasai lingkungannya yang selalu membuat mereka mencampuri urusan orang lain?

    22. Jumat Pahing (neptu : 14)
    Pada dasarnya, anda adalah pembicara yang menyenangkan dengan cita-cita tinggi dan hati yang jujur. Apalah artinya jika anda bersikap sedikit boros! Anda bakal memperoleh banyak poin dari mereka yang ingin melihat anda berhasil -- bahkan jika anda tidak selalu memanjakan mereka. Anda kelihatan begitu mudah dimanfaatkan sehingga orang tidak akan menyangka bahwa anda akan mampu bersikap gigih (baca: keras kepala?) atau menduga betapa ganasnya anda bila sedang mengalami hari yang menjengkelkan!

    23. Sabtu Pon (neptu : 16)
    Anda memiliki ego yang besar dan selalu ingin menjadi penguasa di dalam lingkungan anda. Meskipun demikian, anda bukanlah tipe orang yang sulit: bila seseorang mengecewakan anda, anda akan memaafkan dan melupakannya dengan cukup mudah -- asalkan mereka mengakui kesalahannya dan memohon maaf di kaki anda! Anda suka membayangkan diri sebagai orang yang kaya dan terkenal. Hal ini tidak berarti secara otomatis anda materialistis. Namun, jika para peramal Jawa dapat dipercaya, anda memang menikmati suasana yang mewah dan tidak sungkan memperlihatkan kelebihan anda dalam hal materi. Mungkin hal ini berhubungan dengan masa kecil yang kurang bahagia dari segi emosional atau ekonomi. Semoga saja anda tidak terlalu pelit untuk membagi keberuntungan dengan teman-teman anda. Ingatlah bahwa mereka yang banyak memberi akan banyak menerima pula!

    24. Minggu Wage (neptu : 9)
    Mereka yang lahir di hari Minggu Wage konon bersifat pemurah dan mudah menaruh iba. Mereka tahu cara-cara untuk menghibur orang yang sedang menderita. Mereka merupakan pekerja keras pula. Akan tetapi, mereka terkadang terlalu teguh dalam pendirian -- bahkan sangat keras kepala! Meskipun mereka pandai menenangkan perasaan orang lain, mereka tidak akan menunjukkan perasaan mereka sendiri dengan mudah. Mungkinkah hal ini merupakan pengendalian emosi dari diplomat, doktor UGD, atau pemadam kebakaran, atau justru kewaspadaan yang berlebihan terhadap kemungkinan disakiti oleh orang-orang yang telah mereka percayai? Mereka sendiri yang harus menjawab pertanyaan ini.

    25. Senin Kliwon (neptu : 12)
    "Kehormatan keluarga" adalah prinsip kalangan Senin Kliwon. Anda terkenal karena pengabdian anda terhadap orang tua, anak, kakak-adik, bahkan sering pula kerabat jauh. Anda bersedia mengorbankan semuanya untuk membela keluarga anda. Anda memiliki perasaan yang kuat terhadap asal anda, bahkan mungkin juga terhadap negara tempat anda lahir. Sayangnya, segala hal cenderung terlalu dimasukkan hati, sehingga anda mudah tersinggung. Terkadang perlu waktu untuk membuat anda tenang kembali. Meskipun demikian, pada dasarnya anda mudah memaafkan dan tidak suka mendendam. Anda pandai dengan kata-kata dan mungkin dapat menjadi seorang pembicara atau penulis yang baik jika anda tertarik pada pekerjaan semacam itu. Orang lain menghargai keramahan, kesopanan dan kelembutan anda yang terpuji.

    26. Selasa Legi (neptu : 8)
    Jika anda lahir pada hari Selasa Legi, anda akan memiliki kepribadian yang kuat. Anda tidak akan suka melihat orang menghalangi anda, dan tidak akan mau mengalah (walaupun dalam hal yang sebenarnya sepele) agar orang lain tidak merasa sakit hati. Sesungguhnya, popularitas anda tidak akan berkurang jika anda mau belajar sedikit berkompromi. Bila tidak, dorongan anda untuk berkuasa dapat membuat anda membuang banyak tenaga dalam adu kekuatan dengan teman, pasangan, atau majikan. Tetapi bagaimanapun kekurangan tersebut, anda adalah tipe yang jujur dan suka bekerja keras, yang memiliki cita-cita tinggi dan minat yang tak terpuaskan terhadap ilmu pengetahuan.

    27. Rabu Pahing (neptu : 16)
    Orang-orang ini suka mempertimbangkan segala sesuatu sebelum melakukan suatu tindakan. Mereka akan merenungkan segala kemungkinan hingga puas terhadap hasil yang dapat dicapai. Kelompok ini mungkin terlihat cukup santai, tetapi jangan terkecoh! Mungkin dikarenakan sedikit rasa kurang percaya diri yang membuat mereka bersikap angkuh. Namun, tidak dapat dipungkiri banyak peramal Jawa juga mengatakan bahwa mereka memang tidak suka berbagi dengan yang lain. Kewaspadaan mereka mungkin terlihat berlebihan saat rasa curiga mereka timbul. Orang-orang ini sangat perlu belajar untuk bersikap lebih santai dan menurunkan pertahanan mereka. Untungnya mereka memiliki prinsip untuk tidak mencampuri urusan orang lain.

    28. Kamis Pon (15)
    Jika anda lahir di hari Kamis Pon, anda biasanya memiliki cita-cita tinggi dan tujuan-tujuan mulia yang berusaha anda wujudkan sekuat tenaga. Anda memiliki pikiran yang cerdas dan penuh rasa ingin tahu, serta suka mempelajari hal-hal baru yang dapat memperluas wawasan anda. Meskipun demikian, dengan kecenderungan untuk berpikir dan bertindak dalam skala besar, kebanggaan serta rasa percaya terhadap kekayaan materi atau kepandaian dapat dengan mudah menjadi kelemahan anda pada suatu saat. Anda bukanlah tipe orang yang suka banyak bergaul dan tidak tertarik pada urusan orang lain. Tampaknya anda cukup puas dengan mengandalkan kemampuan pribadi untuk memahami suatu situasi dan menghindarkan diri dari pengaruh orang lain.

    29. Jumat Wage (neptu : 12)
    Mereka yang terlahir pada hari Jumat Wage terkenal sangat mengasihi dan mudah menaruh iba kepada sesama manusia. Oleh karena itu, anda berpotensi menjadi Ibu Teresa kecil yang selalu bersedia membantu mereka yang membutuhkan. Anda memiliki karakter yang sangat jujur, kemurnian hati, dan juga kesetian yang sesuai dengan julukan tersebut. Anda tidak pernah membesar-besarkan kemampuan anda sendiri, padahal di dalam hati anda sesungguhnya adalah orang yang tegar. Sangatlah sulit membuat anda mengubah keputusan yang telah anda tetapkan. Keyakinan anda dapat sangat mengagumkan... atau bahkan hanya suatu kebodohan. Anda mungkin perlu belajar untuk menerima saran dari orang lain yang bermaksud baik.

    30. Sabtu Kliwon (neptu : 17)
    Justru orang seperti ini yang anda perlukan di pesta anda berikutnya, karena mereka begitu ramah, sopan, dan mudah terkesan, sehingga mereka dengan mudah membuat orang lain merasa betah di rumah anda. Mereka juga pintar mengucapkan kata-kata yang menyenangkan. Bahkan, mereka yang terlahir pada hari Sabtu Kliwon termasuk salah satu kalangan yang memiliki bakat alamiah dalam berbicara dan menulis jika mereka memilihnya sebagai pekerjaan. Mereka cenderung memperlakukan semua orang dengan baik, bahkan musuh mereka sendiri! Mereka tidak dikenal sebagai orang tegar yang berpegang pada pendiriannya. Akan sangat berguna jika mereka mau mengembangkan sedikit keberanian dan ketegasan, karena kelompok ini cenderung sangat mudah menyerah pada rintangan pertama. Mereka biasanya memperhitungkan dengan cermat segala tindakan yang akan mereka ambil. Dengan demikian muncullah pertanyaan: mengapa mereka sangat mudah terkecoh oleh penampilan seseorang atau sesuatu? Mereka adalah pelanggan impian para pedagang.

    31. Minggu Legi (neptu : 10)
    Hanya sedikit orang yang diperkenankan mengetahui isi hati anda yang terdalam. Anda termasuk tipe orang yang tegas dan pendiam. Anda terlihat sangat tenang dan terkendali, bahkan saat anda terbakar amarah, senyuman misterius itu tidak akan pernah lepas dari bibir anda. Maka dari itu, pada saat anda melepaskan perasaan anda, baik cinta ataupun benci, hal itu akan menjadi pengalaman yang luar biasa bagi orang-orang di sekitar anda. Anda berwatak cerdik, bahkan terkadang licik, dan pandai dalam mengorek rahasia. Anda mudah tertarik pada hal yang aneh, mistis, atau misterius. Mencampuri urusan orang lain sangat menyenangkan bagi anda. Oleh karenanya, anda mungkin bisa menjadi seorang detektif, agen rahasia atau psikiater yang baik.

    32. Senin Pahing (neptu : 13)
    Anda suka menyampaikan pendapat dengan tegas, dan tidak akan terpengaruh oleh omongan orang lain bila tidak menemukan alasan untuk mempercayainya. Meskipun demikian, anda adalah seorang yang perasa, jujur, beriba, dan bercita-cita tinggi. Anda adalah pekerja giat yang tidak suka menghambur-hamburkan hasil jerih payah. Cobalah untuk mengendalikan perasaan anda yang sensitif agar tidak selalu memasukkan dalam hati setiap perkataan atau tindakan orang lain.

    33. Selasa Pon (neptu : 10)
    Kalangan ini sangat menyukai kemewahan. Tingkat pemborosan mereka biasanya tergantung pada kemampuan finansial yang ada, tetapi keinginan yang kuat akan kehidupan yang serba mewah akan selalu mereka rasakan. Meskipun cenderung untuk melindungi perasaan mereka sendiri, mereka dapat menjadi sangat setia dan murah hati kepada orang-orang yang sesuai dengan standar pribadi mereka. Akan tetapi, sekali anda dekat berarti anda telah menjadi milik mereka seutuhnya, dan karena kalangan ini sering terbawa kekhawatiran akan ancaman (nyata maupun khayalan) maka tidak mengherankan jika rasa cemburu selalu menyertai mereka dalam setiap hubungan. Meskipun mereka yang dilahirkan pada hari Selasa Pon terkenal bersifat tertutup, mereka dapat bersikap cukup ramah dalam kehidupan sosial. Barangkali anda tidak akan menduga bahwa mereka berpendirian sangat kaku.

    34. Rabu Wage (neptu : 13)
    Secara umum, mereka yang lahir pada hari Rabu Wage bersifat baik hati dan ramah. Meskipun terkadang kata-kata mereka agak keras, mereka biasanya mudah bergaul dengan orang lain serta menjunjung tinggi kejujuran dan niat baik. Mereka suka menimbang pilihan mereka dengan cermat sebelum melaksanakannya, dan dalam hal ini mereka memiliki cukup banyak kebijaksanaan. Bisa saja mereka suka menikmati barang-barang dan pelayanan yang mewah, tetapi mereka bukan tipe pemboros. Mereka sangat menghargai uang mereka, dan terkadang beberapa dari mereka dapat bersikap sangat irit.

    35. Kamis Kliwon (neptu : 18)
    Anda memiliki rencana-rencana besar dalam hidup anda. Bahkan, terkadang cita-cita anda sedikit terlalu besar sehingga anda menjadi korban dari imajinasi anda yang terlalu aktif saat keadaan berada diluar jangkauan anda. Meskipun demikian, anda tidak mudah menyerah, dan sikap anda yang optimis dan terhormat akan membuat anda diterima dengan baik oleh kebanyakan orang. Anda suka menjadi pemimpin, akan tetapi terlebih dulu anda harus mengendalikan kecenderungan anda untuk terlalu memasukkan hati ide dan tindakan orang lain yang mungkin berbeda dari sudut pandang anda.


    Catatan :
    Nilai perhitungan Jawi (neptu) adalah gabungan antara hari nasional dengan hari pasaran .
    Angka hari nasinal adalah sbb :
    1. Minggu neptu : 5,
    2. Senin : 4,
    3. Selasa : 3,
    4. Rebo : 7,
    5. Kamis : 8,
    6. Jumat : 6,
    7. Sabtu : 9.


    Angka hari pasaran :
    1. Kliwon neptu : 8,
    2. Legi : 5,
    3. Pahing : 9,
    4. Pon : 7,
    5. Wage 6. 

    Contoh : Neptu Selasa Pon maka perhitungan neptu = Selasa (3) + Pon (7) = 10, dst 
    Sumber :
    1. Anonim, Hari Lahir, Ensiklopedia Bebas, Wikipedia, 2011
    2. Anonim, http://spiritual.com
    3. Anonim, http://asbabulhikmah.com/

    Ajaran Orangtua Tentang Perjuangan Hidup dan Kebenaran

    Samidi Adisumarto bin Ronoredjo
     Bapak saya, bernama Samidi dilahirkan oleh seorang kakek Walidjo Ronoredjo dan nenek Irah binti Setro Saiman pada tahun 1930. Tubuh kecil sekitaran 160 Cm, kulit mengkilat kecoklatan dan otot masih terlihat kalau beliau seorang pekerja juga di sawah. Sorot mata tajam dengan wajah teguh menandakan bapakku seorang pekerja fisik yang kuat, konsisten dalam berpendapat dan berwawasan jauh kedepan.

    Walidjo bin Ranu Wiharjo berasal dari Dusun Penen Desa Ngaglik, Kecamatan Denggung Kabupaten Mlati dan istrinya Asih binti Setro Saiman bin Kartowirjo yang berasal dari Pepunden Posong. Konon pepunden Posong berasal dari kerabat Kasunanan Mataram yang mlesit keluar dari lingkungan kerajaan pasca Perjanjian Giyanti bersama beberapa Tokoh Mataram lainnya seperti R. Djonegoro, Kyai Margowongso (Margowangsan), R. Hadinegoro (Kuncen), Kyai Gelap Sayuto dan R. Dipo Kusumo (Gelap, Gunung Kuli - Podosoko). 

    Tahun 2017 ini bapak sudah berumur 87 tahun. Suatu umur yang tidak lagi disebut muda lagi tetapi sudah terlalu sepuh. Di kampung pun kawan-kawan sepantaran sudah mendahului menghadap Ilahi. Walaupun umur sudah sepuh, namun dalam kegiatan sehari-hari jiwa dan semangat kerja bapak sungguh luar biasa. Sebagai pensiunan PNS Guru SD yang pensiun tahun 1993 yang berarti sudah 21 tahun menikmati masa pensiun. Selama menjalani masa pensiun selama itu, beliau tidak sekedar ongkang-ongkang kaki menikmati hari-hari istirahat tetapi justru disibukkan dengan berbagai kegiatan pada pagi, siang dan sore hari.

    Mengisi Waktu Luang dengan Kegiatan Bermanfaat
    Tidak ada waktu luang dalam menjalani kehidupan sehari-hari walaupun sudah terlepas dari kewajiban tugas negara yaitu mengajar sebagai Guru Sekolah Dasar. Kegiatan yang diulang-ulang dan dilakukan dengan konsisten mengakibatkan budaya disiplin yang luar biasa dan bisa menjadi panutan bagi anak cucunya.

    Setiap hari disibukkan dengan bangun pagi jam 05.00 wib langsung mengambil air wudhu dan sembahyang subuh, kemudian dilanjutkan dengan "mbedang" minum teh manis dengan makan snack seadanya, kadang singkong goreng, tempe goreng bahkan hanya cukup dengan gula jawa.

    Setelah selesai acara mbedang bapak langsung mengambil cangkul dan sabit dan pergi ke sawah di seelah barat perkampungan, sebelah timur pasar kampung dan diatas lokasi sendang. Ketiga tempat tersebut bukan lahan miliknya sendiri. Lahan garapan di sebelah barat perkampungan seluas 3500 M2 adalah tanah sewa milik Pak Harto (alm) kerabat trah wayah Mbah Karto Karsini. Lahan garapan di atas sendang juga tanah sewa milik Mbah Minem (alm) anak Mbah Supotaruno (alm) dan lahan garapan sebelah timur perkampungan plus sebelah selatan Dusun Mudal adalah tanah milik sendiri. 
     
    Yang dilakukan Bapak di sawah disesuaikan dengan kemampuan tenaga yang ada untuk tidak terlalu memakan banyak tenaga, cukup membersihkan rumput, mengalirkan air dari selokan ke areal persawahan, merompes dedaunan tanaman yang telah mati, menopang batang kacang panjang dengan galah bambu (lanjaran) dan kegiatan ringan lainnya. Kegiatan tersebut dilakukan setiap pagi sampai jam 10.00 setiap hari sehingga areal garapan sangat bersih. 
    Jam 10.00 WIB bapak pulang ke rumah, mandi dan jam 12.00 makan siang yang dilanjutkan dengan sembahyang Dhuhur pada jam 12.30 WIB. Setelah sembahyang Dhuhur waktunya istirahat sampai jam 14.30 WIB. 
    Jam 14.30 WIB berangkat ke sawah lagi di lokasi berbeda yang dilakukan secara bergilir atau di satu tempat bilamana masih ada kegiatan yang memerlukan keseriusan di suatu lokasi. Pekerjaan sawah untuk waktu sore dilakukan sampai jam 17.00 WIB, manakala matahari sudah mulai gelap semua kegiatan di sawah ditinggalkan.

    Rutinitas malam hari diisi dengan berdoa setelah sembahyang Maghrib dan Isya. Waktu sehabis sembahyang sampai tidur jam 11.00 WIB digunakan untuk bertemu anggota keluarga di rumah mana membicarakan tentang kegiatan esok harinya, mana perlunya pembalian pupuk, bibit, pelengkap sarana pertanian seperti pupuk, galah bambu (lanjaran), keperluan menyewa tenaga fisik untuk mengolah tanah, menyemprot hama, memanen dan mengundang pembeli untuk menjual hasil panen bahkan perbincangan Rukun Tangga sekampung diluar kegiatan pertanian. 
    Samidi dimasa muda

    Sekilas Masa Kecil Samidi

    Menengok ke belakang sejarah kehidupan Bapak saya semenjak kecil sangat memprihatinkan. Cerita perjuangan hidup masa kecil Bapak masa kecilnya di tahun 1930-an sebagai anak tukang kayu dan nenek usaha tempe hidup di rumah yang berpindah-pindah menempati pekarangan orang karena kedua orang tuanya karena kedua orangtuanya tidak meiliki lahan pekarangan. baru pada tahun  1950-an Nenek bisa membeli pekarangan milik kerabat dekat yaitu Mbah Supotaruno, yaitu suami dari Mbah Tambeng anak "wuragil" dari Mbah canggah Kartowiryo.

    Bapak dan 2 orang adiknya yaitu Paklik Kuru Ramidi dan Paklik Sugeng hidup dengan penuh kesederhanaan dan keterbatasan. Seorang Samidi sekolah hanya sampai tingkat SR singkatan dari Sekolah Rakyat (SD jaman sekarang). Setelah lulus SR bapak menganggur karena tidak dimungkinkan untuk melanjutkan ke tingkat SLTP yang waktu itu hanya ada di Muntilan dengan jarak sekitar 10 Km dari perkampungan. Yang jelas tidak cukup biaya untuk sekolah kesana. Selama menganggur itu banyak yang dia kerjakan, ya jual bibit kayu Jati, ya membantu mencangkul Mbah Parto Posong, dls.
    Diceritakan saking terbatasnya kondisi sosial, salah satu family terdekatnya yaitu Mbah Parto ngendika kepada bapak : 

    Bapak : "pripun mbah caranipun supados kula saged uwal saking kahanan kekirangan puniki"

    Mbah Parto : "nek tak arani kahananmu, kowe kuwi saking lik ora duwe ancik-ancik"

    Ancik-ancik disini dimaksudkan adalah tidak punya pendidikan yang cukup apalagi modal untuk berdagang atau usaha yang lain untuk menopang kehidupannya.
       

    Nasib Mujur dari Seorang Tokoh Guru 
    Di Dsn. Margowangsan ada seorang tokoh Guru jaman belanda yang namanya Mbah Saljum. Beliau bisa belajar sampai ke jenjang yang tinggi di sekolah guru karena orangtuanya termasuk orang kaya dan keturunan ningrat yang dipersyaratkan oleh Belanda. Konon istri Mbah Saljum masih keturunan dari R. Djojonegoro yaitu saudara lain ibu dengan Pangeran Diponegoro yang dimakamkan di Pekuburan Mudal.
    Mbah Guru Saljum mempunyai kepedulian yang luar biasa. Beliau mempunyai obsesi untuk bisa mengangkat harkat anak-anak muda Dusun Margowangsan dikirim ke Kota Muntilan - Kab. Magelang untuk sekolah di Sekolah Guru Bantu (SGB) yang diselenggarakan oleh Pemerintah RI sebagai Guru Bantu (honorer) pada awal-awal pemerintahan setelah merdeka. Tidak sedikit anak-anak muda Dusun Margowangsan, Kebokuning, Sawangan dan sekitarnya dikirim untuk sekolah di SGB Muntilan yang notabene ikatan dinas Pemerintah. 

    Tentunya untuk masuk menjadi murid SGB perlu persyaratan yang sesuai dengan kebutuhan sebagai calon pengajar. Celakanya anak-anak muda yang akan dikirim ke SGB ada yang kurang umurnya, ada yang terlalu tua ada yang jumlah nilai di Ijazahnya kurang. Mbah Saljum adalah seorang yang sangat bijak dan penuh dengan inovasi kreatif pada zamannya. Maka Mbah Saljum berakrobat agar seluruh pemuda yang dikirim dapat masuk diterima di SGB. Bagi yang kurang umur ditambah, yang terlalu tua dikurangi (termasuk bapak saya Samidi).
    Tangan Tuhan telah mengubah nasib para pemuda kampung dari sebelumnya sebagai para penganggur menjadi guru-guru yang siap berjuang mengajar dimanapun ditempatkan (benum). 

    Seorang Samidi mulai benum tahun 1959 mengajar di kampungnya sendiri. Karakter sebagai seorang guru mulai terlihat dengan sosok seorang yang keras dalam mengajar memperjuangkan anak-anak muridnya banyak dikenang oleh mantan murid-muridnya. Keinginan untuk membentuk karakter murid agar memiliki jiwa pejuang hidup sangat kuat dengan sering mengajarkan filosofi "tetesing banyu sing ngenani watu item, suwening suwe watu bisa bolong" yang berarti suatu tindakan yang dikerjakan dengan tekun dilakukan berulang-ulang insya allah akan mencapai tujuan. Biarpun tidak pandai kalau belajar tekun diulang-ulang setiap hari, insya allah akan menjadi anak yang pandai. Hal tersebut juga disebut "sapa temen bakal tinemu".

    Empat orang Anak-anaknya Sarjana  
    Suatu kebanggaan seorang Samidi, walaupun sekolahnya di SGB setingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP) tetapi saya melihat buku-buku yang dipelajari cukup bermutu tinggi. Bapak banyak belajar tentang Ilmu Jiwa Anak (Psikologi Anak). Dengan menguasai ilmu jiwa anak, seorang guru faham tentang tahapan-tahapan transfer pengetahuan atau proses belajar mengajar mengikuti situasi  kejiwaan anak didik pada usia dini.

    Karakter keras dalam mendidik anak muridnya di sekolahan terbawa pada pendidikan anak-anaknya di rumah. Semua anaknya didorong agar anak-anaknya berprestasi. Jika membaca sekali belum hafal agar diulangi, diulangi dan diulangi sampai hafal. Kalau sudah hafal upayakan agar faham dengan persoalan. Akan lebih bagus lagi kalau belajar sekaligus memahami pelajaran, sehingga pelajaran akan masuk kedalam hati atau dengan kata lain menghayati pelajaran. Bilamana pelajaran dapat dihayati ditambah lagi dengan doa dimalam hari setelah belajar, maka insya allah menghadapi ulangan atau ujian akan mendapatkan hasil yang memuaskan.
    Bagi anak-anak usia kuliah pola belajar dengan memahami pelajaran akan memudahkan dalam mempelajari ilmu yang digeluti. Dengan hanya menghafal kata kunci, maka dalam menghadapi ujian kuliah, tulisan Text Book yang berlembar-lembar cukup dengan hanya memahami beberapa kata atau beberapa kalimat saja.   

    Keberhasilan menyekolahkan anaknya yang pertama menjadi cambuk bagi adik-adiknya. Selisih umur yang cukup jauh antara anak pertama dengan anak kedua, ketiga dan keempat, menyebabkan pola pembiayaan sekolah yang masih agak longgar pada anak pertama dan pembiayaan anak yang kedua, ketiga dan keempat jelas sangatlah berat. Walaupun dengan biaya yang sangat terbatas, perjuangan anak-anaknya yang luar biasa dan diiringi dengan doa kedua orang tua alhamdulillah semuanya lulus universitas.


    Profile Simbok : Tarmini pada umur 75 tahun
    Sungguh tidak bisa saya bayangkan bagaimana membiayai anak-anak kuliah pada masa itu. gaji seorang guru tidak seberapa. Dalam menangani beban ekonomi, Ibu saya juga tidak sedikit kontribusinya dalam menopang biaya makan dan kuliah anak-anak.Walaupun Ibu hanya lulus Sekolah Rakyat kelas 2 (Sekolah Ongko Loro) di Padasoka, naluri bisnis Ibu yang dididik sejak kecil dengan berdagang hasil bumi dari daerah Gunung Kuli ke Pasar Muntilan atau Pasar Talun yang jaraknya sekitar 10 Km naik turun jurang aliran sungai, Ibu banyak akalnya untuk mendapatkan uang dengan modal kekuatan otak dan otot kaki otot tangannya. Ibu jualan gorengan, meningkat jualan bubur, meningkat lagi jualan kain dan pakaian dikreditkan kepada warga masyarakat di pedesaan sekitar Gunung Kuli tempat beliau dilahirkan dan dibesarkan. Allah telah menunjukkan rejekinya untuk kemuliaan anak-anaknya sampai anak-anaknya selesai kuliah semua, subhanallah. 

    Perjuangan hidup menuju kemuliaan tidaklah murah. Perjuangan harus dibayar dengan tenaga, pikiran dan segenap inovasi langkah yang kadang dianggap tidak umum dilakukan oleh orang kebanyakan, yang tidak mengenal waktu dan tidak mengenal lelah pada zamannya. Orang Jawa memberikan istilah perjuangan luar biasa dengan "sirah dianggo sikil, sikil dianggo sirah". Perjuangan kadang harus mengorbankan sebagian kepemilikannya untuk memperoleh keberhasilan yang lebih besar yang disebut investasi. Namun tidak kalah pentingnya do'a Ibu Bapak nyata sekali memiliki andil dalam keberhasilan perjuangan tersebut. 

    Ajaran Kebenaran  
    Setiap orangtua pasti menginginkan anak-anaknya hidup berkecukupan tidak terlalu kesulitan dalam menjalani hidup dan mencari penghidupan. Namun, orangtua saya tidak juga menginginkan anaknya bermasalah karena penghidupannya tidak benar. Dengan kata lain agar anak-anaknya "temen" atau mensyukuri terhadap pekerjaan dengan petunjuk Allah. Dengan bekerja penuh semangat dan bisa mengelola kejujuran, insya allah akan mendapatkan keberhasilan sesuai dengan perjuangannya. 
    Dari kiri : Harsanto, Dowo, Bapak, Simbok, Aku, Budi

    Ajaran kebenaran perlu diajarkan sejak usia dini. Segala sesuatu yang dilakukan oleh orangtuanya akan dilihat dan diingat oleh anak-anaknya apakah itu kelakuan yang baik ataupun yang tidak baik. Orangtua sebagai "Panutan" adalah rangkaian film yang dilihat terus menerus setiap hari bagi anak-anaknya. Dari ayah sebagai seorang guru dan ibu pengusaha kecil sekaligus pedagang adalah film yang komplementer saling melengkapi dalam peri kehidupan saya dan tiga orang adik-adik saya. Tindakan guru yang memberi suri tauladan bagi anak didiknya di sekolahan banyak mempengaruhi karakter anak-anaknya dalam menjalani proses belajar mengajar mulai dari usia dini masuk TK dan SD sampai di bangku kuliah. Ayah saya lebih mengedepankan pemahaman penghayatan terhadap pelajaran untuk memperoleh hasil tes atau ujian yang memuaskan. Terlebih lagi penghayatan terhadap pelajaran akan tertanam dalam ingatan, insya allah

    Proses belajar mulai dari membaca sampai dengan menghayati itulah ajaran kebenaran karena dengan penghayatan palajaran maka akan dapat menganalisis maksud pertanyaan yang diujikan oleh guru sehingga akan bisa menjawab pertanyaan tes atau ujian. Bilamana proses tidak dilalui hanya mengutamakan hasil, bisa jadi si anak dapat bertindak curang, tidak perlu belajar cukup dengan cara nyontek atau "ngerpek" pada saat ujian, untuk sekedar mendapatkan hasil yang tinggi walaupun tidak memuaskan hati tetapi justru meracuni hati bertindak tidak semestinya atau dengan kata lain bertindak tidak jujur.

    Masih banyak lagi contoh tindakan atau ujaran orangtua dalam mendidik arti kebenaran dalam menjalani hidup dan penghidupan. Misalnya, dalam melakukan pekerjaan sehari-hari di tempat kerja, pada umumnya orangtua akan merasa senang dan bahagia jika anak-anaknya cepat memiliki materi untuk memenuhi segala keperluan hidupnya tanpa melihat darimana proses mendapatkan rejeki. Tetapi tidak demikian dengan orangtua kami. Orangtua kami lebih menginginkan anak-anaknya mendapatkan rejeki sesuai dengan hak nya agar hidupnya barokah, dalam arti dalam menikmati rejeki dari hasil kerjanya akan membuat hidup bahagia, bermanfaat bagi orang kebanyakan jauh dari mara bahaya dalam segala bentuk yang membuat celaka di kemudian hari
    Nikmatilah rejeki yang didapat sesuai dengan hak-nya. Apalah gunanya jika rejeki melimpah tetapi tidak barokah, hanya membuat kesusahan di kemudian hari. 

    Semoga bermanfaat.

    Sumber : Bapak saya sendiri Samidi yang diceritakan kepada saya pada waktu-waktu senggang.